چطور با دامنه های قدیمی تر رقابت کنیم؟

منبع مقالات آموزش سئو در مشهد

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

چطور با دامنه های قدیمی تر رقابت کنیم؟


تاثیر عمر دامنه در بهینه سازی هنوز هم یکی از نقاط اختلاف متخصصین سئوست! به این ترتیب برای پاسخ دادن به این سؤال باید به تجارب ثابت شده قبلی و نقل قول متخصصین سئو اعتماد کنیم. پس در این راهنما یار ما باشید تا باهم ببینیم آموزش سئو در مشهد که میزان تاثیر طول عمر دامنه در بهینه سازی در عمل چه قدر می‌باشد؟
منظور از عمر دامنه چیست؟
یک دامنه از هنگامی متولد می شود که آموزش سئو مشهد برای اولین بار ثبت و فعال می‌گردد. منظور از ثبت کردن دامنه، همان خرید دامنه هست. توجه فرمائید که عمر سایت متفاوت از عمر دامنه می‌باشد. چون ممکن است مثلاً دامنه ای را الآن ثبت کنیم، البته طراحی و پیشرفت وب سایت آن را 1‌سال آن گاه شروع کنیم. پس اینجا مراد ما دقیقاً سن «دامنه» می‌باشد نه سن وب سایت.
عمر دامنه در دنیای seo
وقتی در دنیای seo از عمر دامنه حرف می‌زنیم، منظورمان این می‌باشد که کوشش های سئوی این دامنه از چه وقتی شروع شده اند. اینجا یک نکته حائض اهمیت داریم! بالاتر گفتیم که قدمت یک دامنه به زمانی برمی گردد که آن را ثبت کرده اید. اما در‌صورتی‌که بخواهیم به صورت تخصصی درباره تاثیر عمر دامنه در بهینه سازی صحبت کنیم، بعضی اوقات دامنه های زمانی متولد می گردند که اولین بار توسط موتورهای جست و جو ایندکس شده اند!
فرض نمایید دامنه خود را سه هفته پیش ثبت کرده اید و امروز دامنه تان برای اولین بار بوسیله گوگل شناسایی یا اصطلاحاً ایندکس شد (یعنی در لیست سایت های گوگل قرار گرفت). در‌این‌صورت‌ عمر دامنه در seo، میتواند از امروز حساب خواهد شد و نه از سه هفته پیش.
نکته مهم: این که عمر دامنه دقیقاً از فرصت ثبت آن می‌باشد یا از وقتی که به وسیله گوگل ایندکس می شود، به صورت قطعی معین نیست و بین متخصصان سئو درباره آن اختلاف نظر هست! اما از آنجایی که اکثر متخصصین seo همان تاریخ ثبت دامنه را مبدأ عمر دامنه می‌دانند، ما هم از اینجا به آن‌گاه منظورمان از عمر دامنه، زمانه وقتی می باشد که از ثبت دامنه می گذرد و نه از فرصت ایندکس شدن آن.
آیا عمر دامنه بر سئو تأثیرگذار هست؟
خب همانطور که نخستینِ راهنما هم اشاره کردیم، تاثیر عمر دامنه در seo و معدود و کِیف آن ثابت شده نیست. در حالی که «جان مولر» از کمپانی گوگل گفته که طول عمر دامنه تاثیری بر بهینه سازی و جایگاه بندی سایت های ندارد، تجربیات علامت می دهند که سن دامنه بر سئو بی تاثیر هم نیست!
طبق رسیدگی های انجام شده، اگر دو وب سایت از همه لحاظ شبیه به هم باشند (مثل محتوا، بک لینک، سئوی تکنیکال و …)، آن سایتی در جایگاه بالاتر می نشیند که دامنه آن سن بیشتری داشته باشد.
سابق بودن دامنه، به معنی معتبر بودن آن نیست!
این که یک دامنه عمر زیادی داشته باشد، به خودی خود اتکا گوگل را جلب نمی کند. ولی این دامنه معمولاً پتانسیل بیشتری برای مرتبه بندی بالا دارد. چرا؟ چون احتمالاً پیش از اینً بک پیوند هایی دریافت کرده یا قدم هایی هرچند کوچک برای بهینه سازی برداشته هست. از طرفی گوگل میداند که این دامنه مدت هاست که وجود داراست. پس می‌گوید شاید مالکان آن ثابت قدم و با سابقه باشند.

پس یک دامنه سابق می تواند بستر ایدئالی باشد برای این که کوشش های سئویتان زودتر به نتیجه برسند. البته هرگز نمی توان روی دیرین بودن دامنه به تنهایی برای سکو بندی عالی حساب کرد.

“یک دامنه قدیمی با محتوای ضعیف و لینک سازی های غلط، هیچ زمان از تارنما های جدیدی که محتوا و پیوند سازی خیر و خوبی دارند جلو نمی زند!”

سابق بودن یک دامنه در چه صورت قادر است روی سئو تأثیر مثبت داشته باشد؟
درصورتی که که دامنه از دید seo صفر نباشد. فرض فرمایید یک برند قدیمی، ۱۰ سال پیش یک دامنه را برای خود خریده و یک سایت را روی آن فعال‌ساز‌ی کرده است. ولی در حین سال جاری ها هیچ کاری برای سئوی آن نکرده می‌باشد. درین‌وضعیت‌ این دامنه فرقی با یک دامنه جدید ندارد.

ولی یک نکته دیگر هم وجود دارد. شاید این دامنه خودش کاری برای سئویش نکرده باشد؛ البته سایت های دیگر به دلیل شناختی که از برند آن داشته اند، به آن لینک و پیوند داده باشند. این بک لینک ها بسیار ارزشمندند و می توانند تأثیر مثبت زیادی روی سئوی آن داشته باشند.

براین اساس، تاثیر عمر دامنه در بهینه سازی در یک از دو حالات زیر مثبت و ملموس می باشد:

سایت مورد نظر مدت زیادی است که تلاش هایی هر چندین کم برای سئوی خود می کند. به خصوص در صورتیکه دریافت بک لینک هم جزو این کارایی ها بوده باشد.
سایت تلاشی برای سئو نداشته، البته سایت های دیگر به واسطه نام آن برند، بدین دامنه لینک داده اند.
ریسک خرید دامنه های قدیمی را در حیث بگیرید!
در صورتی‌که تصمیم گرفته اید به جای ثبت یک دامنه تازه، به سراغ خرید دامنه های دیرین بروید، باید حواستان را به یک نکته مهم جلب کنیم و آن «تاریخچه دامنه» می‌باشد.

تاریخچه دامنه بدون شک و تردید در موقعیت آینده سئوی آن مؤثر هست. حتی در صورتی وبسایت قبل دامنه را تماما حذف کرده و یک وب سایت تازه روی آن دامنه فعال‌سازی نمایید، باز هم تاریخچه دامنه در بهینه سازی مهم می باشد! یا حتی در شرایطی‌که مالک قبلی ثبت نام خود را رسماً باطل کرده و دامنه را به شما منتقل کند!

مثلا شاید این دامنه در قبلی در حوزه های غیررسمی ای فعالیت می کرده که مورد پسند گوگل نبوده هست. یا شاید تکنیک های سئوی کلاه سیاه زیادی داشته و در نهایت به وسیله گوگل جریمه یا حتی پنالتی (اخراج از آحاد نتایج گوگل) شده است.

همه این موارد گوگل را بدین دامنه بدبین می کنند. تا جایی که ممکن می باشد وقتی دوباره سایتی را با این دامنه بالا می آورید، گوگل همان شروع از رتبه بندی آن هجران کند! این امر به میزان سیاه و بد بودن سئوی گذشته این دامنه بستگی دارد.

همه اینها را گفتیم تا گوشزد کنیم که در شرایطی‌که می‌خواهید یک دامنه قدیمی را بخرید، قطعاً سوابق آن را جست و جو کنید و مطمئن شوید که مشکلاتی دورازشوخی در نوع فعالیت یا سئوی خود نداشته می باشد. برای تفحص تاریخچه دامنه می توانید از ابزاری مانند «Wayback machine» در Internet Archive به کار گیری نمایید. برای بازرسی تاریخچه یکسال پیشین Domain Authority دامنه نیز می‌توانید از «websiteseochecker» به کارگیری فرمائید.

ولی در هر صورت پیشنهاد ما این است که ریسک این تعیین را کنار بگذارید، یک دامنه تازه بخرید و باقدرت روی سئوی آن عمل فرمائید.

چطور با دامنه های قدیمی تر رقابت کنیم؟
من دامنه به طور کاملً جدیدی دارم؛ آیا جایگاه های رفیعتر گوگل را به دامنه های دیرین می بازم؟ خیر، ابداً چنین نیست. بالاتر هم گفتیم که تاثیر عمر دامنه در بهینه سازی، در بهترین حالت قادر است آخرین عذر و بهانه گوگل برای دادن جایگاه بالاتر به یک سایت باشد. بنابراین در شرایطی که سایت شما سئوی بهتری داشته باشد، گوگل هیچ گاه دامنه های دیرین تر را بلندتر از شما نمی داند.

مهمترین کارهایی که می‌توانید برای جلو زدن از دامنه های کهن اجرا دهید عبارتند از:

تحقیق لغت ها کلیدی درست
تولید محتوای کیفیت خوب و سئوشده طبق یک نرم‌افزار منظم
دریافت بک لینک و پیوند از منابع معتبر و مرتبط
توجه به تجربه کاربری تارنما، به خصوص در نسخه گوشی
تحقیق دائم روند ایندکسینگ و رفع مشکلات صفحاتی که ایندکس نشده اند
عمر دامنه ها را از کجا پیدا کنیم؟
عمر دامنه های شناخته ای مثل خود Google.com، Yahoo.vom، Amazon.com و … را می توانید با یک سرچ بی آلایش در گوگل پیدا فرمایید. اما اگر در ادامه سن یک دامنه خاص میگردید، میتوانید از ابزارهایی مانند «Whois» به کار گیری نمائید.

در این ابزارها کافی است نام دامنه را وارد فرمائید تا یک سری اطلاعات مهم آن را مشاهده کنید؛ ازجمله تاریخ ثبت دامنه، نام صاحب و مالک دامنه، نوع هاست و … .

در نقطه پایان
تاثیر عمر دامنه در سئو به اندازه ای نیست که یک دامنه جدید نتواند از آن جلو بزند. چراکه همه چیز به استراتژی های سئوی سایت ها و اجرای دقیق یا ضعیف آنان بستگی دارد.

در حالتی‌که دامنه جدیدی دارید که مایلید مسیر سئوی آن را به طور جدی شروع فرمائید، می توانید از خدمات seoبه شغل گیری کنید. طراحی استراتژی های لینک سازی و تولید محتوا دو تا از مهم‌ترین خدمات این شرکت هستند که می توانند درجه بندی سایتتان را تسریع کنند.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.